mandag 20. mai 2013

Risotto med egg og bacon

Perfekt helgefrokost.

Du trenger
75 g  usaltede cashewnøtter eller parmesan (jeg bruker i så fall upasteurisert ost)
2 ss ghee eller upasteurisert smør
2 ss kaldpresset olivenolje
2 sjalottløk eller 1 liten gul løk
1 fedd hvitløk
200 g risottoris
1 dl hvitvin eller eplemost
750 g kyllingkraft
1 ts salt
pepper
100 g baconskiver
4 eggeplommer

Fordel baconskiver på en stekeplate og sett dem i ovnen på 200 grader. Ta de ut når de er sprøstekt og legg dem på papir så de holder seg sprø.

Imens: Vei opp nøtter eller ost i miksebollen mens den er tørr. Mal 10 sek/ht 8. Tøm over i en skål inntil videre. Du trenger ikke vaske miksebollen.

Ha smør og olje i miksebollen sammen med løk og hvitløk. Miks først 4 sek/ht 5, og så 3 min/100 grader/baklengs/ht1.

Vei opp ris i miksebollen (eller i en skål på toppen, hvis du er redd for å måle feil) og la den gå nye 3 min/100 grader/baklengs/ht1 - uten målebegeret i lokket.

Ha i hvitvin/eplemost og kok opp i 1 min/100 grader/baklengs/ht1.

Tøm så i kraften og kok risottoen 14-15 min (sjekk anvisningen på rispakken) på 100 grader/baklengs/ht1, fortsatt uten målebegeret.

Rør inn parmesan/nøttemel og smak til med salt og pepper.

Server i skåler med eggeplomme (lag en fordypning midt i skålen) og et dryss med timian, parmesan, pepper og rikelig med bacon.


Vil du lage risotto uten thermomix bruker du vanlig framgangsmåte, som over her, men kok inn kraften i tre omganger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar