mandag 7. januar 2013

Fransk løksuppe

Jeg har ikke laget løksuppe mange ganger, og det er ganske enkelt fordi jeg er en utålmodig person. Steke løk er tidkrevende om du skal få den rette smaken og konsistensen, og det passer meg dårlig å stå ved gryta så lenge.

Så takk og pris for hr. Thermomix, som redder meg fra kjedsomhet og rører i gryta for meg slik at jeg kan få løksuppe og gode sauser likevel!

Du trenger:
5 løk - rensket og delt i to
evt. noen hvitløksfedd (1 - 3)
4 ss ghee (klaret smør) eller smør hvis du tåler det
1 liter god kraft av kjøtt eller fugl
1/2 ts salt - eller mer, avhengig av om du bruker salt kraft
2 ss arrowrot
En klype svart pepper.
en brødskive til hver
ostesaus eller ost

Herlig hjemmelunsj, luksus-dobbel :)
Slik gjør du:
Ha smøret i miksebollen og varm det i 1 min/90C/ht 1.

Legg halve løk oppi sammen med smøret og hakk i 6 sekunder/ht 4. Sauter videre i 5 min/100C/ht 1. For ekstra god smak kan du la løken surre så lenge du har tid, gjerne en hel time. La den gå på 90C/ht 1.
Hell så over kraften og la suppa koke minst 30 min/100C/counter-clockwise operation/ht 1.

Mens suppa surrer varmer du stekeovnen til 160 C. Gjør klar en skive til hver person med smør og ost eller ostesaus. Stek skivene så osten smelter eller sausen bobler.

Rør arrowrot-melet ut i litt kaldt vann og tøm det oppi suppa gjennom toppåpningen mens den går på ht 2. Smak til med salt og pepper.

Server suppa i suppeskåler med osteskivene oppi. Har du litt frisk timian er det nydelig å drysse litt på toppen. Server umiddelbart.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar