søndag 13. mai 2012

Enkel pesto uten ost/melk

Den eneste ferdige pestoen jeg finner uten ost (altså melk), er veldig god, men himla dyr. (Hvorfor det, når det eneste spesielle er at den er laget uten pecorino-ost? Er det så billig??) Dessuten selger de den bare i de butikkene jeg sjelden handler i. Poenget er at det er enklere å lage selv, så da gjør vi det.

Ei potte basilikum
Kaldpresset olivenolje

Bittelitt salt

Til å mikse pesto foretrekker jeg å bruke den lille matmølla som følger med stavmikseren. Ha alt oppi og miks til passe konsistens. Juster med mer olje dersom det blir for tykt, pinjekjerner dersom det er for tynt. Mos til du er fornøyd med konsistensen, og krydre til du er fornøyd med smaken. Mengden varierer etter hvor stor basilikumen er og hvordan smaken din er. Men det blir godt, ingen fare med det :)

4 kommentarer:

  1. Fristende, også for oss som kan spise vanlig pesto:)

    SvarSlett
  2. Selv kan jeg jo også det, men savner ikke osten i denne. For fanatikere er det bare å male noen ostbiter til fint pulver først, og så ha i alt det andre og snurre i vei.

    Elsker enkel mat :)

    (Elsker all mat...)

    SvarSlett
  3. Elsker også mat:) HAr laget koldtbord idag, hurra for 17.mai. Noe utfordrende når en del av gjestene er vegetarianere, må tenke litt annerledes.

    SvarSlett
  4. Flinkis! Skal ikke så mye til før vi legger merke til hvor mye som egentlig er blitt en vane ;)

    Tips: www.veganmisjonen.no - det er nesten så jeg blir fristet til å bli vegetarianer selv. Av og til, i hvert fall.

    SvarSlett