tirsdag 29. oktober 2013

Rundstykker med gresskar

Høsten med alle sine stormer og alle sine velsignelser er her for fullt. I år har vi fått kjøpe økologiske gresskar hos en lokal bonde, hvem kan motstå det? Nå skal det likevel innrømmes at vi ikke er spesielt vante med smaken, så det har ikke blitt helt amerikanske borddekkinger med gresskar i alt. Det vi imidlertid har falt pladask for, er rundstykker/scones med gresskarkjøtt i deigen. Milde og saftige, og holdbare en dag eller to også i glutenfri versjon.

De er forresten lettvinte, kjempegreie til frokost også på alminnelige hverdager. Jeg setter deigen kvelden før, og da blander jeg alt i en bolle:

250 g gresskarkjøtt (most hvis du ikke har thermomix eller annen eltebolle med kniv)
3 dl jyttemjøl mix (orange pose)
2 ts bakepulver
1 ss kokosolje
1 egg
1,5 dl vann
1 ss glutenfri surdeigsstarter

Jeg setter deigen på kvelden. I thermomix går blander jeg først alt noen sekunder på 6-7 for å samle deigen. Så eltefunksjon (låst lokk + knappen med akset) i 3 min. Deigen får stå over natta.

Uten thermomix må gresskarkjøttet moses, f.eks. med stavmikser. Ellers kan deigen blandes med de redskapene du vanligvis elter deig med.


Om morgenen setter jeg ovnen på 160 grader. Uten å slå ned deigen former jeg den forsiktig til rundstykker med en ss og kaldt vann eller kokosolje på hendene og skjea. Steker de så uten etterheving, 20 min på 160 grader midt i ovnen.

Versjon for deg som tåler melk og gluten:
250 g skrelt og renset gresskar
5 dl speltmel
2 ts bakepulver
1 ss smør
1 egg
1,5 ss kefir
1 ss surdeigsstarter


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar