torsdag 1. november 2012

Avocadopesto - myk og melkefri

Avocadopesto er i kategorien "bland-alle-ingrediensene-raskt-sammen-og-server". Min favoritt framgangsmåte.

Mengden er ikke veldig viktig, jeg tar det jeg har og smaker til. Hvis jeg gidder, det blir godt uansett.

Sånn cirka:
1 avocado
2 ss lime- eller sitronjus
3 ss pinjekjerner
2 ss kaldpresset olivenolje
litt hvitløkspulver eller 1/2 fedd hvitløk - eller enda mindre
litt salt
en neve (eller en pose) frisk basilikum

Jeg blander det med thermomix på hastighet 5 i 5 sekunder, skraper ned av kantene og mikser 2-3 sekunder til. Fix ferdig. Nam.

Har du ikke thermomix kan du selvsagt kjøpe en, ellers anbefaler jeg å bruke stavmikser i en liten bolle. Enda bedre: den lille matmølla som følger med de største stavmikserpakkene.


Avocadopesto holder seg flere dager i kjøleskap hvis du har den i en tett boks. Hvor lenge vet jeg ikke, for det blir alltid spist før vi finner det ut. Kan brukes som pesto på pasta og brød, eller som her på grønnsaker.



Denne matpakken er laget fort og greit med en squash sveivet på mandolin/spiralizer, en god klatt avocadopesto og noen skiver pepperoni. Squashen kan fint deles i andre fasonger med andre redskaper, for eksempel en kniv ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar