fredag 11. januar 2013

Chia- og acaipudding

Chiafrø er fra Mexico, og har vært spist av aztekere i århundrer. De kan spires, knuses, bløtlegges, blandes i deiger og frokostblandinger eller drikkes i smoothies. Selv har jeg falt pladask for bløtlegging, og kjenner meg glad og pigg når jeg har startet dagen med en variant av chia-pudding.

De viktigste næringsfordelene i chia er et særlig stort innhold av omega 3 (2 ss frø gir mer enn en hel laksefilet), rikt på protein, særlig rikt på kalsium (de samme 2 ss gir mer enn et stort melkeglass) og mye antioksidanter. Vil du ha flere detaljer, les her eller bruk google. En bra start på dagen, supert til lunsj, herlig kvelds. Og mye lettere å lage enn brød...

Her er grunnoppskriften min når jeg ikke har ferdig mandelmelk:

Vei opp 100 g mandler i miksebollen. Mal dem, 20 sek/ ht 9.
Hell oppi 550 g vann, visp opp til melk, 20 sek/ ht 9.

Vei opp 85 g chiafrø oppi mandelmelken, og tilsett ønskede krydder og bær + evt. søtning.
Forslag:
- 1 ss acaipulver
- 1 ts mesquite
- 1 ts kanel
- 1/2 ts vaniljepulver
- 1 kryddermål muskat
- 1-2 ss god honning eller 1 ss uraffinert sukker
- 1/2 dl tørkede gojibær
- 1/2 dl cacaonibs (gir herlig energi, kanskje ikke så smart til kvelds)

Bland et par sekunder på ht 4, videre lar du maskinen gå 5 min/ 37 C/ ht 1.

Tøm over på glass med tett lokk og oppbevar i kjøleskap. La de stå noen timer og tykne før du serverer. Det er en smakrik grøt/pudding som harmonerer godt med milde smaker fra kokosfløte, valnøtter eller makadamianøtter, friske bær og oppskåret frukt. Gjerne alt på en gang, lag på lag.

Favorittfrokosten min er 3 ss chia/acaipudding, en dæsj kokosfløte, noen valnøtter, friske blåbær og physalis og et ekstra dryss med cacaonibs på toppen. Det finnes ikke dårlige dager etter en sånn start.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar