Viser innlegg med etiketten supermat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten supermat. Vis alle innlegg

søndag 10. mars 2013

Enkel gulasj

Nesten ferdig, skulle hatt lukt på bildet.
For det enkleste er ofte det beste, og ikke noe galt med det når det enkle er av god kvalitet og både er godt og sunt. Masse deilig løk og god kraft gjør dette til den reneste helsekost i ordets mest bokstavelige forstand. Samtidig er ingredienslista like kort som tilberedningstida, og det er ikke til å komme bort fra at det rett som det er kan være greit. Oppskriften fant jeg på rema sin middags-app, og det er ikke store endringer jeg har gjort heller - for "det enkleste..."

Kjapp middag som egner seg hvilken dag som helst, og er ekstra godt når det er litt kaldt eller surt. Stor gryte rekker til to dager her hos oss (evt. en middag og en lunsj).

800-1000 g karbonadedeig
3 fedd hvitløk
3 gule løk
1 purreløk
3 poteter
2 paprika
3 ss tomatpuré
1,2 l kraft av storfe (eller noe kraft og noe vann, alt etter som hvor konsentrert kraft du bruker)
(evt. 2 ss gelatin)
evt. salt
kvernet pepper

Glemte å ta krafta opp fra fryseren i god tid... Gikk fint, det.
Brun karbonadedeigen i stor gryte eller stekepanne. Ha i hakket hvitløk og løk og surr videre et par minutt. Ha videre i ternede grønnsaker, tomatpuré og kraft og kok gryta til potetene er møre. Smak til med salt og pepper, og rør evt. i litt ekstra gelatin.

Serverer ganske enkelt med gryta på bordet, evt. med knekkebrød og smør til.


Neste gang kan du jo lage din egen Gulasjish. Mindre væske blir mer gryte og mindre suppe, mer krydder kan være ekstra pepper eller gurkemeie eller chili eller litt av hvert - eller urter som oregano og persille. Har du bedre tid er selvsagt godt  grytekjøtt supert å bruke i stedet for kvernet kjøtt. Før du vet ordet av det har du funnet opp en ny rett! I så fall må du gjerne poste tips i kommentarfeltet :)

mandag 11. februar 2013

Jordbærkrem med hemmeligheter

Etter å ha blitt lurt noen ganger har de ellers så høflige guttene mine laget en sikkerhetsrutine når jeg presenterer noe nytt.
1. "Ok, mamma, vær helt ærlig nå. Inneholder det dadler?"
2. "Hva med avokado? Er det avokado i dette??"

De får ikke vite noe før de har smakt - og dumme som de er, innrømmet at det var godt. Men ja, det inneholder definitivt avokado og ikke så rent få dadler. Og heldigvis for det, så kan de kose seg (når de er ferdige med protestene) og samtidig fylle på med mye godt fett, kalium og magnesium, B- og C-vitaminer i tillegg til nyttige antioksidanter. Forresten er det greit at de ikke spiser så veldig mye, for da blir det mer på meg :)

1 1/2 dl dadler uten stein (snitt dadlene og ta ut steinen)
1 1/2 dl vann til bløtlegging

Bløtlegg dadlene noen timer før de skal brukes, så får du ikke så mye klumper i kremen.
Trykk dadlene litt sammen så vannet dekker.

I miksebollen blandes
dadlene og bløtleggingsvannet
2 modne, men ikke overmodne avokado
350 g jordbær (friske eller frosne)
30 sek/ht 9. Skrap ned fra kantene og lokket og la det gå videre 20 sek/ ht 9. Server med en gang, eller frys ned til senere.

lørdag 9. februar 2013

Yin og yang iskrem

Denne superkjappe iskremen er herlig balansert med søtt og salt, glatt og sprøtt, kaldt og varmt. Finfin kveldsmat etter trening. Banan inneholder søvndyssende melatonin, og er sammen med nøttene effektiv som restituering. Den passer dessuten fint til frokost eller lunsj, til vinterkaffen eller ute i sommervarmen. En sann klassiker.

Du kommer til å lage denne om igjen. I hvert fall hvis du har en thermomix og kan gjøre alt klart på mindre enn 5 minutt. Frys gjerne ned billige, overmodne bananer i porsjonsposer - skrell og del dem i biter først, bare.


Start med sausen. Ha i miksebollen
- 100 g whole cane sugar eller rå lønnesirup
- 100 g kokoskrem (det hvite av kokosmelken)
- 2 ts vaniljeekstrakt eller 1 ts vaniljepulver
- 1 klype uraffinert salt
Smelt sausen - 3 min/100 C/ ht 2.

Tøm sausen over i en liten mugge og sett den til side så lenge. Du trenger ikke vaske miksebollen.

Så er det klart for å lage is. Ha i miksebollen:
- 450 g frosne bananer i biter
- 2 handfuller makadamnøtter 
(eller andre milde nøtter, som pekan- eller valnøtter) Mengden er en smakssak, det går fint med både mindre og mer
- en god dæsj av sausen, men mindre enn halvparten
Miks i 30 sek/ht 9. Skrap ned fra sidene med slikkepotten, og miks videre 5-6 sekunder.

Isen smelter ganske fort, så server den med en gang. Legg over noen ekstra nøtter og ringle over saus. Liker du det litt saltere er det også godt med et dryss finkornet salt på toppen.

Hentet fra en av mine absolutte favorittblogger: http://quirkycooking.blogspot.no/

fredag 11. januar 2013

Chia- og acaipudding

Chiafrø er fra Mexico, og har vært spist av aztekere i århundrer. De kan spires, knuses, bløtlegges, blandes i deiger og frokostblandinger eller drikkes i smoothies. Selv har jeg falt pladask for bløtlegging, og kjenner meg glad og pigg når jeg har startet dagen med en variant av chia-pudding.

De viktigste næringsfordelene i chia er et særlig stort innhold av omega 3 (2 ss frø gir mer enn en hel laksefilet), rikt på protein, særlig rikt på kalsium (de samme 2 ss gir mer enn et stort melkeglass) og mye antioksidanter. Vil du ha flere detaljer, les her eller bruk google. En bra start på dagen, supert til lunsj, herlig kvelds. Og mye lettere å lage enn brød...

Her er grunnoppskriften min når jeg ikke har ferdig mandelmelk:

Vei opp 100 g mandler i miksebollen. Mal dem, 20 sek/ ht 9.
Hell oppi 550 g vann, visp opp til melk, 20 sek/ ht 9.

Vei opp 85 g chiafrø oppi mandelmelken, og tilsett ønskede krydder og bær + evt. søtning.
Forslag:
- 1 ss acaipulver
- 1 ts mesquite
- 1 ts kanel
- 1/2 ts vaniljepulver
- 1 kryddermål muskat
- 1-2 ss god honning eller 1 ss uraffinert sukker
- 1/2 dl tørkede gojibær
- 1/2 dl cacaonibs (gir herlig energi, kanskje ikke så smart til kvelds)

Bland et par sekunder på ht 4, videre lar du maskinen gå 5 min/ 37 C/ ht 1.

Tøm over på glass med tett lokk og oppbevar i kjøleskap. La de stå noen timer og tykne før du serverer. Det er en smakrik grøt/pudding som harmonerer godt med milde smaker fra kokosfløte, valnøtter eller makadamianøtter, friske bær og oppskåret frukt. Gjerne alt på en gang, lag på lag.

Favorittfrokosten min er 3 ss chia/acaipudding, en dæsj kokosfløte, noen valnøtter, friske blåbær og physalis og et ekstra dryss med cacaonibs på toppen. Det finnes ikke dårlige dager etter en sånn start.

torsdag 10. januar 2013

Kokoskremet kyllingsuppe


Særlig på vinteren og i perioder med mye smitte har immunforsvaret nytte av litt ekstra støtte. I denne suppa finnes det ypperste av mat som støtter kroppens forsvar og styrker motstandsdyktigheten. Det begynner alltid med god magefølelse, så spander på deg skikkelig kraft. Den gjør fordøyelsen godt, og har en masse flotte bivirkninger! Krydderurtene og -røttene smaker utsøkt sammen, og har samtidig vist seg å ha betennelsesdempende og immunstyrkende effekt. I folkemedisinen er dette gammel kunnskap, og i vår tid har forskerne funnet ut at det stemmer.

Her har du super-suppa som altså beviselig gjør det bedre i stand til å slå ut baselusker du møter på din vei:

Start med å blande ferskt krydder. Mengden er en smakssak, du kan gjerne doble om du er glad i mat med litt "sting". Det du ikke får tak i ferskt kan du godt erstatte med tørket krydder. Vent i så fall, og ha tørket krydder oppi sammen med kraften.

Ha i miksebollen:
- 1 tomme fersk ingefær
- 1/2 tomme frisk gurkemeie
- 1 stort fedd hvitløk
- Litt frisk koriander (etter smak)
- En sjalottløk
- Et stykke fersk rød chili (etter smak)

Finhakk krydderet 5 sek/ hastighet 7. Skrap evt. ned fra sidene med spatelen, og om nødvendig hakker du videre et par sekunder. Hvis du vil kan du spare halvparten av krydderblandingen i en skål, og tilsette den rett før servering. Da bevarer du flere av næringsstoffene som finnes rå i urter og røtter. For smakens skyld bør du likevel la en del av krydderet koke med fra begynnelsen.

Ha oppi
1000 g hjemmelaget kylling- eller kjøttkraft. (Du kan lage suppe av god buljong, men mister det meste av helseeffekten. Det er mye kraft i god kraft!)
Kok i 10 minutter/ 100 C/ hastighet 1, eller til det begynner å koke.

Tilsett resten av ingrediensene:
- 1 boks (400 g) kokosmelk eller -fløte
- Saften av 1 sitron
- 2 ts Whole cane sugar/rapadura/uraffinert sukker
- 1-2 ss fiskesaus
- Havsalt etter smak (Mengden må justeres ut fra hvor salt kraften er.) 
Kok videre i 10 min/ 100 C/ hastighet 1.

Legg i 200-300 g ferdig grillet eller kokt kylling.
Kok i ytterligere 2 min/ 100C/ baklengs/ ht 2.

Dersom du har rå kylling lar du den koke 5-7 min avhengig av størrelsen på bitene. Dersom kjøttet fortsatt ikke er gjennomkokt, så la suppa simre videre på 90 C til det er helt gjennomkokt.

Serveres gjerne med noen tynne skiver godt brød. Pynt evt. med frisk koriander eller løk.

Originaloppskrift fra Quirky cooking, en favoritt.

mandag 7. januar 2013

Tomatsuppe

Så godt, og så enkelt. Igjen imponerer thermomix med å levere helt jevn og glatt suppe selv om tomatene kokes med skall og det hele. Elsker den maskinen!

Du trenger:
50 g kokosolje, eller hvis du tåler det, bruk ghee (klaret smør) eller naturlig smør
2 sjalottløker eller 1 liten gul løk
1 fedd hvitløk
500 g modne tomater delt i fire
1 stor eller 2 små melne poteter
500 g god kraft
1 ts rapadura eller 1 ss sukker
1 ts hvitvinseddik
1 ss tørket basilikum
1-2 ts uraffinert salt
en klype svart pepper eller en liten bit chili eller 1 ss paprikakrydder eller 30 g soltørkede tomater (myke)

Slik gjør du:
1. Smelt smøret 1 min/100C/ht 2.
2. Ha i løk og hvitløk. Kutt det 3-5 sek./ht 5, sauter det videre 3 min/100C/ht 1.
3. Tilsett tomaterne og hakk de 3-5 sek/ht 5. Ha videre i kraft, sukker, eddik, salt, pepper, krydder og potet (skrelt og skåret i skiver). Kok 15 min/100C/ht 1.
4. Sjekk at poteten er helt kokt. Hvis ikke, kok videre til den er myk. Mos suppa 40 sek/ht 10. Da blir den helt glatt og veldig smakfull <3
Server!

Du kan gjerne sette på bordet et utvalg av
- ferske basilikumblader
- rå cashewnøtter
- økologiske maiskorn
- båter av kokt egg
- gode kjøttboller

torsdag 23. august 2012

Sjokolademelk

O'boy, Nesquick og hva det nå heter i butikken - mer sukker enn sjokolade er det i hvert fall.

Her er en supermat-versjon du kan lage i full fart:

1/2 dl kokossukker
1 dl rå kakao (pulver)
1/2 dl lucuma

Krydder etter smak, men uansett i små mengder:
litt kanel/kardemomme 
eller litt kayennepepper

Ha alt i blenderen (må være helt tørr) og miks til sukkeret er finfordelt sammen med resten. Ha på lufttett boks eller glass. 2-3 ts blandes ut i et glass varm eller kald melk (gjerne hjemmelaget av nøtter eller frø) eller i varmt vann. Det krever gjerne litt tålmodighet å blande det ut, eller enklere med en blandeflaske eller melkeskummer. Å drikke det er lett :)




søndag 12. august 2012

Hjemmelaget sitrongelé

Noen ganger er rett og slett morsomt å spise sunt. Denne geléen gir deg sitronens mange vitaminer og mineraler og gelatinens kollagen/aminosyrer (mye mer om det her, i Fra jord til bords oppskrift på nydelig bringebærgelé). Gelé passer perfekt etter en en treningsøkt, i matpakken eller til dessert, så klart.

100 g uraffinert sukker
3 økologiske sitroner (fordi vi bruker skallet, og vil ikke spise sprøytemidler)
1 liter vann
3-5 ss limejus (presset lime eller fra flaske)
25 g gelatinpulver eller 10 plater gelatin
Noen dråper flytende stevia, gjerne med sitronsmak
Sitronskiver og friske urter til pynt










Start med å kjøre sukkeret i blender så det blir mindre grovkornet. (I Thermomix tar det ca 10 sek på hastighet 6).

Skyll og del sitronene. Legg dem i blenderen sammen med sukkeret, og mos slik at det blir små biter eller nesten mos. (I Thermomix 15 sek på hastighet 6.)






Fyll opp med 8 dl vann og miks videre til sitronmassen er jevnt fordelt i vannet.



Sil av i en saftsil eller finmasket sikt.

Legg gelatinplatene i bløt i 5 min. Ta dem ut av bløtleggingsvannet og løs dem opp i 2 dl kokende vann. Hell gelatinen i sitronjusen i en tynn stråle mens du hele tiden visper.

Smak til med limejus og stevia.
Settes kaldt over natten. Dessert i tide til frokost :)



mandag 11. juni 2012

Saftis med fruktbiter


Er visst inne i en kvasi-nostalgisk periode. Gode minner fra barndommen får en litt ny vri, til glede for alle sanser.

Vann-is
ca 5 dl kaldt vann
30 g rosenvann
1 ss presset lime- eller sitronsaft
3 ss honning og/eller annet søtstoff etter smak. Dråper av stevia egner seg godt.

Bland alt godt sammen. Del opp frukt og bær som dere liker og tåler og putt det oppi ispinneformer. Smak til vannet og fyll opp isformene .

For å løsne formene er det enklest å skylle dem godt i varmt vann til de slipper.

mandag 4. juni 2012

Frappuccino

Reklame virker.
Jeg gikk forbi et av de der "Isfrappé med kremhaug"-skiltene i dag, og var litt stolt over at jeg faktisk "gikk forbi". Men tanken var hektet fast... For å komme meg selv i møte, blandet jeg sammen denne kaffedrikken jeg faktisk ble veldig godt fornøyd med.

Jeg bruker et kaffepulver med ekstra "punch". Det er ganske sterkt på smak, ligner espresso. Bruk det du har.
Søtstoffene (lucuma, kokossirup og stevia) er heller ikke hellige, smak til med det du har i skapet. Men litt sirup/nectar gjør seg.

Kaffepulveret kan også - for de som tåler gluten - erstattes med Cafix, som har god kaffesmak, men egentlig er ristet bygg.

1 kopp (ca 2,5 dl) isbiter
1 kopp mandelmelk
1 ts kaffepulver
1 ts kakaopulver
1/2 ts lucuma
1 ts kokosnektar
5-10 dråper stevia vanilla creme

Oppi blenderen med alt, miks til det skummer godt. Server i glass. Drikken skal være god og kald, smaker aller best når det er varmt.

Det er ikke nødvendig, men pent og godt om du visper litt luft i en pakke havrevisp og legger en dæsj på toppen. Topp med sjokoladesaus eller litt hjemmelaget "o'boy-pulver".

Denne porsjonen rekker til to glass, og er mettende nok til at du kan spandere det andre glasset på noen.

Liker du kalde kaffedrikker, vil du nok også sette pris på Mocca latte - som dessuten er et lite måltid.

fredag 23. mars 2012

Raw granola (müsli) søtet med goji

250 g mandler
  1. Legg mandler og bokhvete i en bolle, dekk dem med vann og la det stå over natten. Dette er for å gjøre dem lettere fordøyelige.
  2. Legg gojibærene i en egen bolle, dekk med ca 2 dl vann og la den også stå over natten.
  3. Mos gojibærene til jevn mos med bløtevannet i en matmølle.
  4. Tøm nøttene over i en sil og skyll dem med rent vann. 
  5. Ha nøtter og frø oppi goji-pureen i matmølla og hakk nøttebiten er så store som du ønsker. Tilsett vanilje, kanel og salt, og rør rundt til alt er blandet.
  6. Fordel miksen på to bakepapir.
  7. Tørkes i dehydrator eller stekeovn på lav temperatur (ca 42 grader) i 24 timer eller til alt er helt tørt.
  8. Server med kokosjogurt, mandelmelk eller annen god melkeerstatning. Dryss gjerne over ting du liker, som friske eller tørkede bær og kokosflak.
  9. Lagres på norgesglass eller i tett boks.

Mocca-latte


En riktig velgjørende "Starbucks-mocca-latte - erstatning" til å ta med ut i solveggen eller opp i sofakroken.
Jeg velger kaffepulver med ekstra antioksidanter, og søtningsmidlene stevia, lucuma og dadler, som gir meg ekte, naturlig energi og rikelig med vitaminer.


3 isbiter eller 1/2 dl iskaldt vann
1 avocado
2 måleskjeer CaféCeps 
1 ts lucuma
2 dadler
2 dl mandelmelk


Mos alt helt fint i en god blender. Server med sugerør og evt. en dæsj havrevisp. Kan pyntes med et lite dryss kakao eller sukrin-melis.



søndag 18. mars 2012

Sjokolademelk uten sjokolade og uten melk

Dette bildet har jeg lånt, for da jeg skulle ta
bilde var det ikke mer igjen.
Sånt skjer.
Veldig morsomt ;) Men det smaker faktisk ganske sjokolademelk-aktig og herlig, rampete usunt, til tross for at det er en miks av bare sunt. Oppskriften er helt klart inspirert av Renée Voltaire sine forskjellige sjokolade-smoothies.

Jeg lager først mandelmelk, en større porsjon siden det kan brukes til så mye. Hvis jeg ikke har tid til det, tar jeg havremelk fra kjøleskapet.


1 banan (gjerne frossen)
1/2 avocado
1 1/2 ss raw kakaopulver (1 ss for en mildere og mer barnevennlig smak)
2 dadler (uten stein!)
1/2 ts FOS Dersom du ikke har det kan du søte med en ts honning eller agavesirup. Men FOS er mer beroligende for magen.
1/2 ts vaniljepulver eller noen cm av en vaniljestang
3 dl mandelmelk


(Gjerne en kapsel god probiotika ved behov, går superbra å slippe hele kapselen oppi.)

Miks til det er helt finmost. Nytes best i sofakroken under et pledd. Hvis du har mer igjen når du har gått så langt...

Denne oppskriften rekker bare til meg! (Men jeg får mer enn ett glass...)

Tips: Hvis du skal sove ikke så lenge etterpå, kan det være smart å bruke carob i stedet for kakao. Praktisk å ikke alltid være så energisk...