lørdag 1. desember 2012

Lussekatter

De som har bakt boller eller rundstykker etter oppskriftene her, vil kjenne seg igjen når de leser denne oppskriften. Utgangspunktet var at jeg fant denne oppskriften på lussekatter i fjor, og fordi det var en fantastisk deig har jeg brukt den på all gjærbakst siden.
Lillebrors hjemmebakte lussekatter, eller S'er som dette egentlig er.
I thermomix blir rekkefølgen litt annerledes, og noen småting endrer jeg til min smak og mitt behag. Det håper jeg du også gjør. Du kan helt fint bruke innholdet fra denne oppskriften og lage gjærdeigen som du pleier.




1 boks (400 g) kokosmelk
1 dl mandel- og rismelk (eller annen melk du tåler)

1 pk gjær
2 ss fiberhusk
4 ts kardemomme
0,5 g safran
3 ss whole cane sugar (uraffinert sukker)
(Dette er sukker med fin, gylden farge, god smak, og mindre skadeeffekt enn hvitt sukker. Men bruk det du har og vet at du tåler.)

500 g glutenfritt mel (Schär B, Semper fin mix eller ditt favorittmel)
1 ts salt
2 egg
1 egg til pensling

Smelt kokosolje (eller ghee, hvis du tåler det). 3 min - 50 grader - hastighet 1.
Dersom det ikke er smeltet gjentar du det samme med kortere tidsintervall. Du kan ta av målebegeret og se uten å stoppe mikseren.

Tilsett kokos- og mandelmelk, og varm til 37 grader. 3 min - 37 grader - hastighet 1.

Ha oppi gjær, husk, søtning og krydder. Bland alt sammen og la det stå noen minutt. 2-3 sek - hastighet 4, så 5 min - 37 grader - hastighet "visp".

Til slutt har du i mel, salt, bakepulver og egg, og elter deigen godt sammen. 3 min - eltefunksjon (lås lokket med hastighetsbryteren på laveste nivå, trykk inn knappen med bildet av et kornaks).

Tøm deigen ut på bakebordet uten forheving. Vanligvis er den så glatt og fin at du kan trille boller uten verken mel eller olje på hendene. Du kan evt. ha bittelitt rapsolje på bordet og på hendene slik at du enkelt kan forme deigen.

Lag lussekatter, S-er, julegriser eller noen av de andre flotte formene. La bollene heve lenge, helst halvannen time. Pensle lett med sammenvispet egg rett før steking.

Stekes på 220 grader i 10 -12 min. 
Bildet er lånt fra nybakat.se

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar