lørdag 19. mai 2012

Liksom ostekake

Ostekake - den søte, klassiske med sitrongelé, kremfløte, ost og rømme - er noe av det beste jeg vet, og sånn sett er det godt for meg at ikke ungene i huset tåler det. Sparer mye fristelse på den måten.

Uansett har jeg lyst på det av og til, og nå har jeg funnet noen oppskrifter på ostelignende fromasjkaker. Gleder meg til å prøve flere varianter, for denne første ble ganske god altså.

Kaka på bildet er satt sammen av litt herfra og derfra, se tips og gode linker under oppskriften.

Bunn:
Hakk 150 g hasselnøtter
Smelt 2 ss kokosolje på svak varme
og del 100 g mørk sjokolade (anbefaler minst 70% kakao) i biter. La sjokoladen smelte forsiktig i oljen, og bland hasselnøttene i. Fordel i bunnen av en kakeform (24 cm).

Osteaktig fromasj:
Kok 175 g aprikoser i
2 dl vann ca 5 minutt til de er møre. Avkjøl.
Ha i 150 g olje (f.eks. kokosolje og/eller rapsolje),
3 gulrøtter (ca 250 g),
3 ikke helt modne bananer (ca 250 g)
2 ss limesaft
en klype salt
evt. noen physalis hvis du som meg synes det er godt med en litt friskere smak.

Det er ikke nødvendig med gelatin, aprikosene gjør samme nytten.
Mos alt helt fint i blender. Det kan nok være lurt å dele/rive gulrøttene på forhånd hvis du ikke har en veldig kraftig blender (Thermomix, Vitamix eller tilsvarende). Når alt er helt finmost heller du det over i kakeforma oppå bunnen. La kaka stå kaldt et par timer før servering.

Pynt med friske bær, for eksempel physalis, jordbær og kiwi.

Legg en solid kakespade på fatet, for det krever litt muskler å komme gjennom sjokoladebunnen.

Tips:
IKEA har kommet med en enkel 70% sjokolade. Ikke noe dilldall, det passer meg bra.

Bunnen er fra denne kaka. Ser veldig god ut, de som tåler melk får prøve!

Osteaktig fromasj har jeg funnet basisoppskrift på i denne utrolig spennende boka (Frie kaker, Anne Spurkland).



2 kommentarer:

  1. mmm! Så kjempegod ut :-)
    sv:Hei Heidi :-)
    Jeg har tidligere bakt veldig mye grove rundtykker og stekt i muffinsform fra IKEA. De har blitt ganske saftige og gode. Det er så lenge siden jeg har gjort det at det ikke har kommet med her. Har nesten gått litt i glemmeboka.
    Ellers kan du jo prøve denne: http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/03/grovt-foccacia-brytebrd.html
    Dropp urter og salt oppå og del enda tydeligere opp i langpannen etter heving slik at det blir brytebrødaktig. Dette er ihvertfall en veldig saftig oppskrift.
    Venninnen til datteren min som ikke er allergisk mot noe, maser stadig på at jeg skal lage foccaciaen min :-)
    takk for link :-)

    SvarSlett
  2. Så oppskriften på foccacia tidligere i uken, tenkte å lage den som tilbehør til suppe en dag.

    Grove rundstykker "selger" litt bedre enn brød til hverdags, det er derfor jeg prøver sånn på det. Vi lager mye annen mat for å få næringsinnholdet opp, men innimellom er det greit å be ungene om å ta seg litt brød og pålegg før neste økt på kjøkkenet.

    SvarSlett