søndag 4. mars 2012

Rundstykker

Varm
1 pk kokosmelk (a 400 ml) og 
1 dl vann til ca 40 grader. 
Rør inn 
2 ss fiberhusk, 
2 ss kokossukker 
1 pk gjær. La det stå i kasserollen noen minutter, blir en "herlig" grøt.

Bland sammen - i bakebollen til kjøkkenmaskinen - 
500 g Schär B,
1 ts salt og 
2 ts bakepulver.

Tilsett gjær-grøten,
60 g ghee eller kokosolje og 
2 egg

Bland alt godt i maskin, gjerne 10 min. Tilsett om nødvendig bittelitt jyttemjøl  så deigen blir fast nok til å trilles uten å klisse på fingrene.

Bak ut 12 emner og lett dem på bakebrett. Sett til heving i stekeovn med et ildfast fat med kokende vann stående på bunnen. Tar 15-25 min på den måten, de skal være godt hevet.

Skru opp varmen til 220 grader og stek til de er gyldne oppå og har skorpe under (10-12 min).

La de som ikke blir spist med en gang avkjøles under et kjøkkenhandkle. Del rundstykkene og frys ned til de skal brukes.

Thermomix framgangsmåte:
Vei opp og smelt 60 g ghee/kokosolje3 min/50 C/ ht2.

Ha oppi 1 pk kokosmelk (400 g), 1 dl vann, 2 ss fiberhusk, 2 ss kokossukker og 1 pk gjær, og bland dette i 5 min/37 C/ht 1.

Tilsett 500 g mel (Schär B eller Semper fin mix), 2 ts bakepulver og 2 egg. Elt i 3 min/låst lokk/elteknapp.

Bak deigen ut og stek som ovenfor.

Oppskriften er en bearbeidelse av lussekattene til "Blogg om mat uten melk, gluten og for det meste uten sukker".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar