tirsdag 6. mars 2012

Knekkebrød med GF mel

Verdens enkleste frokostbrød, finnes i utallige nett-delte varianter. Her er min, grov og glutenfri, og snillere mot fordøyelsen enn de fleste andre versjoner.

2 dl glutenfritt mel (f.eks. Schär Brot-Mix, Pamelas GF Bread-mix eller Semper grov mix)
2 dl jyttemel
Ingredienser - noe fra nærbutikken, noe fra iHerb.
Akkurat som det pleier å være.
2 dl sesamfrø
1 dl hirseflak
1 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1 dl hel bokhvete
1 ts salt
7 dl vann
1 ss sitronjus



Jeg blander alt det tørre i en bolle før jeg tilsetter vann og rører til deigen er jevn. Bollen får stå kjølig minst 8 timer min før jeg stryker den ut over to stekeplater med bakepapir. Sitronen bryter ned antinæringsstoffer i frø og korn som ellers stresser tarmen og hemmer opptaket av mange gode næringsstoffer vi gjerne vil ha i oss. Derfor er det viktig at den får stå lenge, gjerne et helt døgn.

Det blir lettere å dele opp knekkebrødene etterpå dersom jeg tegner inndelingen på før steking, så det gjør jeg. Vil du ha penere firkanter kan du dele brødene med en pizzaskjærer når de er halvstekte.

Knekkebrød med mel bak, frøkjeks foran.
Stekes i ovn enten over natten på 100 grader, eller en times tid på 150 grader. Åpne stekeovnsdøra innimellom for å slippe ut damp. Tørketida kommer veldig an på hvor tykke knekkebrød jeg lager. De som trenger lenger tørketid får det. Enkelt og greit.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar