søndag 25. mars 2012

Raw granola søtet med dadler

250 g mandler
2 dl hasselnøtter
15 dadler
2 dl vann
1 ts vaniljepulver
½ ts kanel

Legg mandler og nøtter i en bolle og fyll på vann til det dekker. La det stå over natten.
Ta steinene ut av dadlene og legg dem i en annen bolle med 2 dl vann. La det stå over natten.

Jeg har ikke dehydrator, men bruker varmluft og
steketermometer for å holde temperaturen på
42 grader. Her er to brett granola og
en boks kokosmelk på vei til å bli jogurt.


Mos dadlene og vannet sammen med krydderne i en god blender.
Tøm vannet av mandlene og nøttene og skyll dem i kaldt vann. Det går lettest i en sil.
Ha nøttene og mandlene i blenderen sammen med daddelmosen og kjør til bitene er så store som du liker å ha dem.


Fordel massen på to stekebrett med papir og sett dem i stekeovn på laveste temperatur (40-43 grader) til massen er helt tørr (ca et døgn). Åpne stekeovnsdøra ofte underveis, eller lag en liten sprekk så dampen kommer ut.


Når alt er helt tørt må det avkjøles før du har det over i en tett boks, eller aller penest: på norgesglass. Oppbevares tørt.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg ble veldig nysgjerrig på den kokosmelken som skal bli til yoghurt... Kommer det oppskrift på den? Jeg elsker kokosyoghurt... :)
    Ha en flott påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skal legge ut oppskrift når jeg blir fornøyd med den. Prinsippet er enkelt: kokosmelk, melkesyrebakterier og litt varme. Forholdet mellom de tre, type kokosmelk og merke bakterier har variert så mye i forsøkene mine at jeg ikke vet hva som har gjort hvilken forskjell. Dårlig forskning ;) Er litt mer systematisk nå, håper snart å lykkes mer stabilt.

      Slett